Wednesday, January 20, 2010

Grönt tak





Blev glad när jag såg nyheterna imorse (eller glad och glad....efter Haiti det vill säga. Ni har väl bidragit med en slant till någon av hjälporganisationerna? Alla bidrag är bättre än inget). Det som gjorde mig glad mitt i all misär var nyheten om att Centern nu lägger på förslag att Stockholm, och förhoppningsvis senare även i övriga landet, skall få fler gröna tak. Läste ni kanske mitt inlägg från Oktober 2009 om New Yorks initiativ om detsamma? Förutom att priset kan vara lite dyrare så är fördelarna övervägande - det är miljövänligt med bättre dagvattenhantering, vi får ekologiska spridningsvägar plus att bullret minskas av takvegetationen. Det är några av de saker som tas fram i motionen framtagen av centerpartisten Per Ankersjö. Förutom dessa fördelar så blir det så mycket finare och trevligare att leva i en sådan miljö. Dessa bilder är bara några exempel, det finns hur mycket som helst att inspireras av. Jag röstar ja till detta förslag!
Bild 1: Pushback
Bild 2: Elrst
Bild 3: Tropist

2 comments:

  1. Skulle gärna se mera gröna tak i Rom också- denna stenstad skulle höja attraktionsvärdet ytterligare.
    Bra initiativ för övrigt.
    Tobbe

    ReplyDelete
  2. håller med! Rom och övriga städer, varför inte? Chicago är ivriga på detta också och har fina idéer. Anna x

    ReplyDelete